Prov Bibeln 4/12
Hej!
Torsdagen den 4/12 har eleverna prov i SO.
Här kommer betygskriterierna för arbetsområdet Bibeln:
För att få betyget Godkänd krävs att eleven:
•· Kan redigöra för Bibelns tillkomst samt indelningen i Gamla och Nya testamentet och vad denna indelning innebär.
•· Känner till att bibeln består av många olika böcker samt kunna ge exempel på olika grupper av böcker.
•· Kan berätta om några gestalter i Gamla Testamentet (Noa, Abraham, Jakob)
•· Kan redogör för skapelseberättelsen, Moses och uttåget ur Egypten.
•· Kan berätta om viktiga händelser i Jesu liv.
•· Är väl förtrogen med händelser under Jesus sista vecka och vilken betydelse de har fått i Kristen tro.
•· Kan visa på olika sidor av Jesus så som de framställs i evangelierna samt kunna ge exempel på några liknelser och förklara innebörden av dem.
Strävansmål:
•· Att ha en förståelse för uttrycket att bibeln är skriven av män för män och kunna analysera hur detta påverkat samhället.
•· Att ha kunskap om de olika sätt det finns att tolka bibeln och ha en förståelseför hur detta påverkar samhället och människorna.
Mvh/Per
Vecka 48
På torsdag är det studiedag för eleverna och på fredag är det innebandydag i sporthallen. Eleverna samlas utanför A-hallen vid 8.10. Dagen slutar ca 14.30.
Läxor den här veckan:
Mån: Eng. "at the restaurant"
Tis: No s. 7-8 +övningsuppgifter.
Tors: Sudiedag
Fre: Innebandy
Ha en bra vecka!
Sanna och Per
Planering i svenska
Arbetsområde Sagor år 7b
Under de sista veckorna av terminen ska eleverna i 7b arbeta med sagor. De har redan fått läsa olika sagor i grupp och redovisat dessa för klassen. Resterande lektioner kommer vi att arbeta med sagornas ursprung, definiera olika typer av sagor, och olika sagoförfattare och sagosamlingar. Eleverna kommer att få ett sagoprov och de ska även skriva en egen saga.
Mål för arbetsområdet:
Fördjupa och repetera sina kunskaper om sagornas värld, träna samarbete och ansvar i grupp och utveckla det egna skrivandet.
Målet är uppnått när:
•· eleverna läst olika sagor i grupp och redovisat för varandra.
•· eleverna skrivit minst godkänt på sagoprovet.
•· eleverna skrivit en egen saga med minst tre av sagans ingredienser.
Arbetsgång
V. 46
Grupparbete, läsning av sagor som gemensamt sammanfattas.
Redovisning av grupparbetet.
V. 47
Tors: Sagans ursprung och historia, olika typer av sagor, sagoförfattare och sagosamlingar. Sagans ingredienser.
Fre: Genomgång av sagoskrivandet, göra en tankekarta och komma igång med skrivandet. Instuderingsfrågor inför sagoprovet delas ut.
V. 48
Tors: Studiedag
Fre: Innebandydag
V. 49
Tors: Fortsätta skriva på sagan.
Fre: Fortsätta skriva på sagan
V. 50
Tors: Sagoprov
Fre: Fortsätta skriva på sagan.
V. 51
Sagan lämnas till mig senast tisdagen den 17/12
Mvh Sanna
vecka 47
Tis: NO s. 5-6
Ons: Eng phrases
Tors: Ty-läxa, Sv häftet
Fred: Franska
Ha en bra vecka
Sanna och Per
Vecka 46
Nu har jag hunnit ha era barn vid ett par tillfällen, och de verkar vara jättemysiga. Vi kommer att köra igång ett sagotema i svenska, info om det kommer under veckan.
Läxor den här veckan är:
Tisdag:
No- läsa sid 3-4 +övningsuppgifter
Torsdag:
Tyska
Svenska- häftet skrivregler till sid 193
Fredag:
Spanskaprov
Franska
Ha en bra vecka!
Susanne och Per
En kort presentation
Hej!
Tänkte här kort presentera mig för föräldrar med barn i 7b.
Jag heter Susanne (kallas också Sanna, vilket jag säkert har sagt till eleverna...) Sedan höstterminens början är jag handledare för 9b som jag också har svenska med, och ska nu vikariera för Jennie när det gäller svenska och även ha handledarskapet för 7b tillsammans med Per. Fram tills nu har jag också haft svenska som andraspråk på nätet vilket det blir mindre av när jag börjar i 7b. Jag är ganska ny som lärare, slutade Januari -08 och hade turen att få börja arbeta på Vasa direkt. Även då var jag handledare tillsammans med Per i en 9:a. Jag har själv två pojkar, en som går i sjuan, och en på gymnasiet, så även om jag är relativt ny som lärare, så är inte ungdomar en ny "företeelse" för mig
Jag ser fram emot att få jobba med era barn. Ring gärna eller hör av er om det är något ni undrar över!
Tel. 0480-878 59
Mvh Sanna
Klart med vikarie och SO-prov 6/11
Nu är det klart med en vikarie till Jennie. Det blir Susanne Johansson som kommer att ha klassen i svenska och dela handledarskapet med mig. Susanne har sin första lektion på torsdag med klassen och hon får presentera sig här på bloggen inom kort.
Mvh/Per
Här kommer betygskriterier till SO-provet på torsdag den 6/11.
MESOPOTAMIEN OCH EGYPTEN
Mål:
Eleverna i år 7 skall den 6 november ha kunskap om uppkomsten och utvecklingen av flodkulturerna i Mesopotamien och Egypten.
Uppgifter:
•1) Läs s.9-15
•2) Frågorna 1-7A-D s.15
•3) Arbetsblad 3
•4) Läs Religion i Mesopotamien(häftet)
•5) Läs s.16-23
•6) Frågorna 1-8A-C s.23
•7) Arbetsblad 6
•8) Arbetsblad 7
•9) Betygskriterier
Målet har uppnåtts när eleven:
Mesopotamien:
•· Har kunskaper om flodernas betydelse för utvecklingen av Mesopotamien.
•· Kan redogöra för hur Sumererna utvecklade jordbruket.
•· Har kunskap om hur byar blev till städer och känner till städerna Uruk och Ur.
•· Har kunskaper hur om hur man levde i städerna och hur de styrdes.
•· Är förtrogen med olika uppfinningar och upptäckter som sumererna låg bakom.
•· Känner vad som hände med den sumeriska civilisationen 2000 f.kr.
•· Har kunskap om vad som ledde fram till att en stor del av åkerjorden vid Eufrat och Tigris i dag är död.
Egypten:
•· Har kunskaper om Nilens betydelse för utvecklingen av den egyptiska civilisationen.
•· Har kunskaper om pyramiderna och teorierna om dess tillkomst.
•· Känner till faraonernas roll i det egyptiska samhället.
•· Kan redogöra för kvinnornas roll och möjligheter i Egypten.
•· Har kunskaper om gudar och mumier.
•· Känner till det egyptiska skriftspråket och har kunskap hur det användes.
•· Har kunskaper om Egyptens storhetstid